penerapan modal insan
dalam pnp
Hazila Binti Shaharuddin1,
,Nur
afni Binti Abu Hasan2,
Aznur Anuar Bin Ab azid3
Kolej Komuniti Gerik
ABSTRAK
Pembangunan insan atau lebih popular lagi
kini pembangunan modal insan adalah antara misi utama Islam. Islam mendukung
penuh usaha membentuk dan membangunkan manusia berkualiti bahkan konsep kualiti itu sendiri adalah unik
dalam Islam kerana ia merangkumkan kedua-dua aspek fizikal dan spiritual, dunia
dan akhirat. Setiap aspek ajaran Islam, sama ada yang berkaitan dengan akidah,
fekah mahupun tasawuf menekankan pembangunan kualiti manusia yang seimbang.
Kini, perkembangan pendidikan terus berkembang, seiring dengan perkembangan
dunia dan teknologinya. Perkembangan ini buka hanya mencabar peradaban bangsa
bahkan dalam konteks dunia pendidikan, ia juga mencabar kewibawaan dan
kredibiliti setiap pendidik. Pendidik yang statik, kaku, beku dan tidak peka
kepada kehendak perubahan zaman dan masa, akan terus ketinggalan dalam membina
modal insan yang hendak dicapai. Oleh itu, dalam menuju wawasan negara 2035 pendidik
perlulah sentiasa memiliki dan mengawasi ilmu dalam pelbagai bidang, memiliki
kemahiran yang relevan yang melangkaui pengetahuan dan kemahiran anak
didikannya serta kekal dengan jati diri yang terpuji dan berakhlak mulia.Oleh
kerana itulah untuk menjadi insan beriman dan bertaqwa serta berguna kepada
agama, bangsa dan negara, kita hendaklah memiliki ilmu melalui pendidikan yang
sempurna. Pendidikan yang sempurna amat mustahak diberikan kepada anak-anak dan
kerana kepentingannya itulah agama Islam telah menganjurkan umatnya supaya
menerapkan ilmu agama dan akhlak yang mulia kepada anak-anak sejak mereka dari
kecil lagi. Nabi Muhammad (saw) pernah bersabda, tuntutlah ilmu sampai ke
negerti China. Sabda junjungan besar umat Islam itu menerangkan kepentingan
memiliki ilmu pengetahuan. Ilmu pengetahuan dengan penerapan modal insan akan
dapat melahirkan generasi yang cemerlang.
No comments:
Post a Comment